Get Adobe Flash player
"کسی که برای صرفه جویی در هزینه، تبلیغات را متوقف می کند مانند کسی است که به خاطر صرفه جویی در زمان، ساعتش را متوقف می کند"         هنری فورد موسس کمپانی فورد

مطالب تجاری مفید

محل واحدها بر روی نقشه

ورود/عضویت

برای مدیریت و ثبت واحدهای تجاری باید به سایت وارد شوید.

راهنمای بانک مشاغل اکسیر

جستجوی واحدهای تجاری

نام واحد:
زمینه فعالیت:
محصولات - خدمات:
آدرس واحد:
 

شرکت اطلس تکنیک

(سیستم های سرمایشی و گرمایشی)

شرکت نیک آسا ویژن

(عرضه محصولات پزشکی و سلامت)

مبلمان سعید

(انواع مبلمان خانگی و اداری)

شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت

(واردات، صادرات و ترخیص کالا)

شرکت کاوش ایستا پی

(پیمانکار تخصصی نیلینگ )

صنایع چوبی آوازه

(انواع مبلمان خانگی و مصنوعات چوبی)

7 اشتباه  در مهارت های کلامی که حرفه ای ها مرتکب می شوند

در این مقاله می خواهیم به 7 اشتباه بزرگ که در سخنرانی ها، گفتگوهای تجاری، مکالمات روزمره و... توسط گوینده انجام می شود و راه های برطرف کردن آن ها بپردازیم.

ما زمان زیادی را صرف اندیشیدن به این که در هنگام تجارت چه می گوییم می کنیم اما لزوما به نحوه بیان کردنشان زیاد فکر نمی کنیم.

هر چند در موقعیت های حرفه ای نحوه سخن گفتن ما---شامل گام و اوج، بلندی و تن صدا--- هر لحظه اش به همان اندازه مهم است و به شکل چشمگیری بر ارزشی که رؤسا و همکاران برایتان قائلند اثر می گذارد.

از آنجا که تشخیص دادن لغزش های کلامی هر فرد برای خودش مشکل است ما برای شناسایی مشکلزا ترین اشتباهات کلامی و نحوه اجتناب از آن ها با چندین کارشناس مشورت کردیم.

 

1. استفاده مکرر از کلمات و صداهای پر کننده

کلمات پر کننده، در تمام مکالمات روزمره دیده می شوند. "مثلا" ، "اممممممم" و "آآآآآآآآ" و دیگر کلمات و صداها به صورت روزمره در مکالمات معمولی استفاده می شوند، بنابراین اغلب نادیده گرفته می شوند اما در موقعیت ها، مکالمات و سخنرانی های حرفه ای خود را نشان می دهند.

جان وست مدیر بخش سخنرانی در New York Speech Coaching، این لغات و اصوات را "مکث های صدادار" می نامد. افراد عموما به این دلیل از این صداها در مکالمه خود استفاده می کنند که می ترسند قرار دادن مکث  باعث می شود مخاطبین خود را از دست بدهند. در حالیکه بر خلاف این تصور، سخنرانان و مکالمه کنندگانی که از "اممممممممم" و "آآآآآآآآآآ" و امثال این ها استفاده می کنند زودتر شنوندگان خود را از دست می دهند و یک مکث که به موقع استفاده شود می تواند توجه مخاطبین را بیشتر جذب کند.    

 

2) صحبت کردن بسیار سریع

حرف زدن سریع یک پیامد معمول عصبی شدن است، و ممکن است باعث شود که دنبال کردن کلام گوینده مشکل شود. این مسئله بویژه در هنگام سخنرانی و مانند آن که واضح سخن گفتن به شدت مهم است بد خواهد بود. سوزان فینچ، یک مربی گفتار و مکالمه در نیویورک که با حرفه ای های تجارت کار می کند می گوید سخنگویانی که در سخن گفتن تعجیل می کند اغلب در نهایت به  مِن مِن کردن، هل کردن و قورت دادن کلماتشان دچار می شوند.

برای حل این مشکل، او به مشتریانش توصیه می کند که پیش از شروع کردن به صحبت یک نفس عمیق بکشند. این عمل ساده یک توقف طبیعی در گفتار ایجاد می کند و به گوینده در کم کردن سرعت صحبت کردن کمک می کند.

 

3) صحبت کردن با صدای بسیار کم

مشکل شایع دیگری که برای افراد وجود دارد یادگرفتن سخن گفتن و بیان کردن با بلندی صدای مناسب است. سندرا کازان که یک مربی گفتار برای مدیران است می گوید توانایی هر فرد برای بیان کردن به نوع صدای آن فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، صداهای بم طبیعتا نسبت به صداهای زیرتر، ارائه ای بهتر و فراتر دارند. هرچند که معایب خود را هم دارد.

او می گوید "کسی که تو دماغی حرف می زند می تواند سخنرانی انجام دهد و احتمالا مشکل زیادی در ارائه نخواهد داشت اما این صدا برای گوش داد به هر میزان زمان بسیار آزار دهنده است"  در این راستا متخصصان می گویند بهترین راه برای حل مشکل بلندی صدا خوب نفس کشیدن است. مشکلات در صحبت کردن موقعی به وجود می آید که افراد بدن را سفت گرفته وخود را در وضعیت راحتی قرار نداده باشند که این کار باعث محدودیت در تارهای صوتی شده و مانع از جریان روان هوا در تنفسشان می شود.

 

4)صدای زننده و گوش خراش یا دادن لرزش به صدا(vocal fry)

یک مشکل رو به رشد بویژه در میان زنان جوان  پدیده ای است که به نام "gravelly voice" یا "vocal fry"شناخته می شود.این حالت زمانی به وجود می آید که جریان هوا در گلوی شخص منقطع شود و صدا در حین گفتار کیفیتی جیر جیر مانند و زننده پیدا می کند. ین صدا آزاردهنده است، بسیار بسیار آزاردهنده. در زبانشناسی عموما از این پدیده به عنوان "creaky voice" یا صدای زننده یاد می شود. زیرا به گفته زبانشناسان "این صدا شبیه صدای دری است که جیر جیر می کند یا لولایی که نیاز به روغنکاری دارد." بهترین راه برای پرهیز از این نوع صدا ابتدا فهمیدن این موضوع است که این نوع صدا را دارید و مراقب باشید که پیش از شروع به صحبت به اندازه کافی نفس گرفته باشید. مربیان گفتار می گویند ضبط کردن صدای خودتان و گوش دادن به آن را برای تشخیص دادن این که چه زمانی بیشتر این صدا را ایجاد می کنید مفید است.

 

5) کاهش بلندی صدا در پایان عبارات

تا کنون به این توجه کرده اید که افراد پایان جملات را با صدای آرامتری بیان می کنند؟ یک الگوی رایج در فرهنگ ما کاهش دادن صدا در هنگام به پایان رساندن عبارات، جمله واره ها و جمله ها است. این بدان معنیست که کلمات مهم به سادگی از دست بروند و افکار ناکامل احساس شوند.

 

6) افزایش بلندی صدا در پایان عبارات(uptalk) یا بیان کردن عبارات و جملات غیر پرسشی به صورت پرسشی

مشکل دیگری در گفتار وجود دارد که به uptalk معروف است---- به پایان بردن جمله غیردپرسشی با صدای افزایشی به گونه ای که با وجود پرسشی نبودن مانند یک پرسش به نظر برسد. کازان می گوید این مشکا در زنان شایع تر است. فینچ می گوید یک استفاده بویژه رایج از uptalk زمانیست که افراد نام فرد دیگری را می گویند. او همچنین می گوید "اغلب مردم آن را به صورت یک پرسش می پرسند چنانکه گویی مطمئن نیستند". اینگونه سخن گفتن باعث می شود که گوینده یا سخنران با اعتماد به نفس بسیار پایین به نظر برسد. سخن گویانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند باید صدای خود را ضبط کنند و سپس تلاش کنند مانع از اوج گرفتن صدایشان در انتهای جملات شوند.

 

7) سخن گفتن با تن صدای یکنواخت

هیچ چیز بیش از یک سخنران کسالت آور شنونذگان را خسته نمی کند. به همین دلیل است که مربیان گفتارمی گویند یکی از بدترین اشتباه ها در هنگام سخرانی استفاده از یک صدای یکنواخت و بی احساس است. وست می گوید "شنوندگان دوست دارند صدایی با شور و شوق آرامشبخش و جسارتی خوشایند را بشنوند."

این به معنی زیاده روی کردن در بالا و پایین آوردن بلندی صدا نیست، اما باید اجازه داد که تا اندازه ای  تنوع در تن صدا و رنگ بخشیدن به عبارات در گفتار وجود داشته باشد و ساده ترین راه برای رسیدن به این هدف تنفس منظم و آرامش داشتن است.

صفحات اختصاصی

تبلیغات در بانک مشاغل اکسیر

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین مطالب، اطلاعیه ها، آگهی ها و... ایمیل خود را وارد کنید!

در مجموع

124856 ایمیل ثبت شده