Get Adobe Flash player
"به دنبال مشتری برای محصولات خود نباشید، به دنبال محصول برای مشتری های خود باشید."        ست گودین نویسنده و کارآفرین مشهور آمریکایی

مطالب تجاری مفید

محل واحدها بر روی نقشه

ورود/عضویت

برای مدیریت و ثبت واحدهای تجاری باید به سایت وارد شوید.

راهنمای بانک مشاغل اکسیر

جستجوی واحدهای تجاری

نام واحد:
زمینه فعالیت:
محصولات - خدمات:
آدرس واحد:
 

شرکت اطلس تکنیک

(سیستم های سرمایشی و گرمایشی)

شرکت نیک آسا ویژن

(عرضه محصولات پزشکی و سلامت)

مبلمان سعید

(انواع مبلمان خانگی و اداری)

شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت

(واردات، صادرات و ترخیص کالا)

شرکت کاوش ایستا پی

(پیمانکار تخصصی نیلینگ )

صنایع چوبی آوازه

(انواع مبلمان خانگی و مصنوعات چوبی)

 در این مقاله به بیان 10 نکته بسیار مهم در افزایش سود و کاهش هزینه می پردازیم. هدف از این مقاله ارائه راهکارهایی است که سود حاصل از فروش را با همین میزان فروش فعلی و بدون افزایش فروش بیشر کنند.

10 راهکار برای افزایش سود

بسیاری از صاحبان مشاغل و تجارت ها می اندیشند که برای در آوردن پول بیشتر و افزایش سود باید فروش را شکل قابل ملاحظه ای افزایش داد. اما این کار اغلب کار مشکلی است، به ویژه در مدت زمان کوتاه. به عنوان مثال حدود یک سال پیش فردی را ملاقات کردم که در کسب و کارش دچار مشکل شده بود. او دائما تلاش می کرد که مشتری های جدید پیدا کند و از طریق فروش به این خریداران جدید سود و درآمدش را افزایش دهد. اما میانگین فروشش به هر مشتری و نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل آن قدر پایین بود که لازم بود در سال آینده 3750 قرار ملاقات با مشتری های بالقوه داشته باشد که فقط به نقطه سر به سر رسیده و درآمد و هزینه هایش با هم برابر شوند!

راه دیگری هم برای در آوردن پول بیشتر وجود دارد و آن افزایش حاشیه سود است. منظور از حاشیه سود، عددی است که از تقسیم درآمد کل بعد از کسر هزینه ها به درآمد کل به دست می آید:

درآمد /(درآمد - هزینه)  =حاشیه سود 

افزایش سود با همان مشتری ها، همان سطح فروش، همان سیستم ها، بدون کارمندان یا هزینه های سربار اضافی، با امکانات و ظرفیت های موجود. ایده خوبی نیست؟

در ادامه 10 نکته مفید که به شما در افزایش درآمد، کاهش هزینه ها و در نتیجه افزیش سود کمک خواهند کرد را بیان خواهیم کرد:

 

1)     نکته اول در افزایش سود، حاشیه سود ناخالص را بسنجید:

اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتتان از حاشیه سود ناخالص کلی محصولاتتان به روز است. منظور از حاشیه سود ناخالص، نسبت درآمد بعد از کسر هزینه های مستقیم محصول به درآمد است:

درآمد /(درآمد - هزینه مستقیم کالا) حاشیه سود ناخالص

استفاده از آمار و ارقام تخمینی یا آمار و ارقام مربوط به سال مالی گذشته اصلا ایده خوبی نیست. آمار و ارقام مربوط به تجارت خود را با میانگین دیگر فعالان صنعت خود مقایسه کنید، وضعیت شما در مقایسه با رقبایتان چگونه است؟

 

2)     نکته دوم در افزایش سود، حاشیه سود خود را آنالیز کنید:

حاشیه سود ناخالص کلی شما می تواند فریبنده باشد. حاشیه سود ناخالص برای هر یک از محصولات  و خدمات خود را به صورت جداگانه محاسبه کنید، علاوه بر آن حاشیه سود ناخالص خود را برای بخش های مختلف تجارتتان، گروه های محصولات، گروه های مشتریان یا کسانی که از آن ها خرید می کنید آنالیز کنید. از این طریق می توانید محصولاتی که سوددهی کم دارند یا زیان ده هستند و همچنین محصولات و فعالیت های سودده را شناسایی کنید. سپس می توانید فعالیت و فروش محصولات و بخش هایی که سوددهی کمی دارند را متوقف کرده و بر روی آن هایی که سوددهی و بازده بالاتری دارند متمرکز شوید.

 

3)     نکته سوم در افزایش سود، افزایش دادن قیمت ها:

درست است که افزایش دادن قیمت ها کار راحتی نیست اما گاهی اوقات صاحبان تجارت ها بیش از مشتری هایشان دغدغه قیمت را دارند و اگر بخواهیم واقع گرایانه به مسئله نگاه کنیم می بینیم ه هزینه های کلی دائما در حال فزایش یافتن هستند. بله ممکن است مشتری های متفرقه را از دست بدهیم اما آیا این گروه از مشتری ها (که بدون توجه به کیفیت فقط به قیمت توجه می کنند) بدترین گروه مشتری ها نیستند؟ با این حال اگر حاشیه سود شما 50 درصد باشد، 10 درصد افزایش قیمت به آن معنا خواهد بود که حتی با از دست دادن 17 درصد از مشتریانتان ضرر نکرده اید!

 

4)     نکته چهارم در افزایش سود، همه قیمت های خود را بازبینی کنید:

آیا قیمت هایتان برای همه مشتری ها یکسان است؟ اگر اینطور است از خود بپرسید چرا!  شما دائما با افرادی برخورد خواهید کرد که زیاد بر روی قیمت حساس نیستند و در عوض به کیفیت بهای بیشتری می دهند، بویژه اگر هزینه ها را از جیب خودشان پرداخت نکنند، به عنوان مثال ماموران خرید شرکت های بزرگ و سازمان ها. آیا قیمت های خود را برای تطابق با افزایش قیمت های تامین کنندگان مواد اولیه تجارتتان و باقی ماندن در رقابت افزایش داده اید؟

 

5)     نکته پنجم در افزایش سود، تخفیف و کاهش قیمت ندهید:

تخفیف دادن و پایین آوردن قیمت می تواند برای بسیاری از تجارت ها که نمی دانند این کار چگونه حاشیه سودشان را از بین می برد، نابود کننده باشد.اگر همان حاشیه سود 50 درصد را در نظر بگیریم، با دادن 10 درصد تخفیف باید 25 درصد فروش خود را افزایش دهید تا به همان سودی که پیش از دادن تخفیف و کاهش دادن قیمت داشتید برسید.

 

6)     نکته ششم در افزایش سود، روی قیمت رقابت نکنید:

تفاوت خودتان و رقابیتان را از روش های دیگری به جز قیمت نشان دهید، یا با دادن ارزش بیشتر به محصولاتتان و یا بیشتر مایه گذاشتن در ارائه سرویس های جانبی یا کاهش دادن دیگر هزینه های (غیر مالی) تجارت کردن با شما مانند کاهش دادن دردسر، زمان، نگرانی و هزینه های احساسی.

 

7)    نکته هفتم در افزایش سود، از تامین کنندگان مواد اولیه کارتان بابت خرید نقدی خفیف بگیرید:

معمولا گرفتن تخفیف بابت خرید نقدی از به تاخیر انداختن پرداخت بهتر است، حتی اگر لازم باشد که پول قرض کنید.

 

8)     نکته هشتم در افزایش سود، از اینکه از شما دزدی کنند جلوگیری کنید:

دزدی چه از جانب کارمندانتان صورت بپذیرد چه از جانب مشتریانتان و همچنین گم شدن پول، هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند، آیا از سیستم های دزدگیر و جلوگیری از سرقت مانند دوربین مداربسته و... استفاده می کنید؟حتی برای کارمندانتان؟ امور حسابداریتان را چه کسی انجام می دهد؟ این مسئله در مورد از زیر کار در رفتن و وقت هدر دادن کارمندان هم صادق است.

 

9)     نکته نهم در افزایش سود، فاکتورها و صورت حساب ها را شخصا بررسی کنید:

در صورتی که فاکتورها و صورت حساب ها را شخصا بررسی کنید پس از مدتی احتمالا متوجه خواهید شد که یک جای کار می لنگد. از اینکه متوجه شوید فاکتورها را با مبلغ بیشتری به حساب شما نوشته اند یا برای خریدهایی که انجام نشده فاکتور دریافت کرده اید متعجب نشوید.

 

10)     نکته دهم در افزایش سود، از سیستم های حسابداری و انبارداری بهره ببرید:

با استفاده از سیستم های حسابداری و انبارداری خواهید دید که نیروی کاری کمتری را در انبار نیاز خواهید داشت، سرقت کمتری از انبار کالایتان رخ خواهد داد، موجودی انبارتان از مد افتاده و قدیمی نخواهد شد، می فهمید که چه زمانی محصولاتی که فروش خوبی دارند در حال به اتمام رسیدن هستند و دقیقا می دانید که ر کدام از محصولاتتان چه یزان برای شما هزینه بر داشته اند بدون آنکه دردسر گشتن در میان فاکتورهای خرید قدیمی خود را داشته باشید. استفاده از سیستم های انبارداری و حسابداری راحت است و نتیجه خوبی را به همراه دارد.

مهمترین راهکار برای افزایش سود، بردن بیشترین بهره از همان میزان فروش فعلیتان است، همانطور که جی آبراهام(Jay Abraham)، استاد افسانه ای بازاریابی می گوید"بیشترین استفاده ممکن را از همان چیزهایی که در اختیار دارید بکنید!"

صفحات اختصاصی

تبلیغات در بانک مشاغل اکسیر

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین مطالب، اطلاعیه ها، آگهی ها و... ایمیل خود را وارد کنید!

در مجموع

124859 ایمیل ثبت شده