Get Adobe Flash player
"تبلیغات فقط زمانی بد است که محصول بدی را تبلیغ می کنید."        دیوید اوگیلوی معروف به پدر تبلیغات

مطالب تجاری مفید

محل واحدها بر روی نقشه

ورود/عضویت

برای مدیریت و ثبت واحدهای تجاری باید به سایت وارد شوید.

راهنمای بانک مشاغل اکسیر

جستجوی واحدهای تجاری

نام واحد:
زمینه فعالیت:
محصولات - خدمات:
آدرس واحد:
 

شرکت اطلس تکنیک

(سیستم های سرمایشی و گرمایشی)

شرکت نیک آسا ویژن

(عرضه محصولات پزشکی و سلامت)

مبلمان سعید

(انواع مبلمان خانگی و اداری)

شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت

(واردات، صادرات و ترخیص کالا)

شرکت کاوش ایستا پی

(پیمانکار تخصصی نیلینگ )

صنایع چوبی آوازه

(انواع مبلمان خانگی و مصنوعات چوبی)

در این مطلب به برندسازی، راهنمای ایجاد برند برای تجارت، چگونگی و نحوه تبدیل شدن به یک برند و کارهایی که برای تبدیل شدن به یک برند موفق باید انجام شود، می پردازیم.

چگونه برای تجارت خود برند ایجاد کنیم

برند چیست؟

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن برند را تعریف کنیم، یک برند پیامی است مستمر از این که شما چه کسی هستید. برند هویت تجارت شماست و در طول زمان برندسازی و تمام اموری که در راستای برندسازی انجام می دهید باید ثابت باقی بماند، چه در فیسبوک باشد یا توئیتر یا گوگل پلاس یا وبسایت خودتان یا حتی کارت ویزیتتان. گرچه این هویت صرفا راجع به یک لوگو نیست، بلکه راجع به چیزی است که مردم می توانند با آن رابطه برقرار کنند، به آن وابسته شوند، چیزی که برای مشتری ها یادآور شما باشد، تا باعث شود هر چند وقت یکبار پیش شما بازگردند.

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) برند را اینگونه تعریف می کند: "نام، اصطلاح، طراحی، سمبل یا هر ویژگی دیگری که محصولات یا خدمات یک فروشنده را از محصولات یا خدمات دیگر فروشندگان متمایز کند"

 

یک برند خوب باید

  • پیام شرکت شما را به شیوه ای واضح و مختصر بیان کند.
  • شما را با مشتری مرتبط کند و آن ها را به خرید مجدد از شما تشویق کند.
  • اعتبار و مقبولیت شما را افزایش دهد

 

برند چقدر مهم است؟

باید به گونه ای باشید که دیگران بتوانند از شما حمایت کنند، و برای رسیدن به این منظور باید وجهه شرکتی داشته باشید، یک برند. هر شرکتی به نوعی دارای یک برند است، فقط بعضی از برندها از بقیه موفق تر هستند.

هنگامی که پای ایجاد یک شرکت در میان است برندسازی فوق العاده مهم خواهد بود، اما چرا بسیاری از تجارت ها، به ویژه وبلاگ ها و وبسایت ها، برندسازی را اشتباه متوجه شده اند؟ساده ترین پاسخ شاید این باشد که بلاگ ها توسط افرادی مانند من و شما ایجاد شده اند که شاید هیچ پیش زمینه ای نسبت به بازاریابی نداشته اند، پس هنگامی که صحبت از ساختن یک برند است نمی دانیم که چه کاری را می خواهیم انجام دهیم (حداقل فرض می کنیم که نمی دانیم)، اما این وضعیت قرار است تغییر کند.

 

چگونه برند خود را بسازیم

برند چیزی نیست که اگر در زمینه کاری خود تازه کار باشید بتوانید آن را یکباره ایجاد کنید. ابتدا باید بتوانید مسیر خود را پیدا کنید و سپس تغییرات مختلفی را که در مسیر رشد تجارتتان در برند خود ایجاد می کنید را تست کنید. بدیهیست که اگر یک متخصص برندسازی این کار را برای شما انجام دهد زودتر به نتیجه خواهید رسید اما اگر خودتان می خواهید این کار را انجام دهید مدتی زمان خواهد برد. و اشکالی هم ندارد زیرا در همان حال که اشتباهات و اشکالات خود را اصلاح می کنید می توانید از مشتری های خود بازخورد بگیرید و خواهید دید که این بازخوردها چقدر مفید هستند و چه میزان به کارتان خواهند آمد.

 

نام

واضح است که اولین چیزی که باید بر روی آن تمرکز داشته باشید اعلام کردن و بیان کردن کاریست که انجام می دهید، نه این که چه کسی هستید. مثلا اگر نام خود را بر روی وب سایتتان بگذارید به عنوان مثال شخصی که نامش رضا جعفری است، انتخاب نام رضا جعفری و آدرس  www.rezajafari.com به عنوان اسم و آدرس وبسایتی که معرف کسب و کارش باشد انتخاب خوبی نخواهد بود و این اسم و آدرس وبسایت چیزی نیست که برای وبسایت شما بازدید کننده جذب کند، کسی به این که نام شما چیست اهمیتی نمی دهد، مهم این است که نشان دهید چه کاری انجام می دهید مثلا اگر همین شخص یک طراح وبسایت باشد عنوان "وبسازان" و آدرس وبسایتی شبیه به www.websazan.com بسیار مناسب تر و معرف کار او خواهد بود. فقط کافیست چنین نامی را اعلام کنید و همین نام بخش بزرگی از کار که فهماندن شغلتان و کاری که می کنید، است را به انجام خواهد رساند. پس در اولین قدم نام مناسبی را انتخاب کنید زیرا با وجود این که افراد موفقی وجود دارند که برند خود را با استفاده از نام خود ایجاد کرده اند این اصلا به این معنی نیست که این کار به راحتی انجام می شود و انجام آن نیز توصیه نمی شود.

به کلمات کلیدی و هر آنچه که به بهترین شکل تجارت شما را توصف می کند بیاندیشید و بعد از آن به آنچه که مردم ممکن است برای یافتن خدمات یا محصولات شما در گوگل جستجو کنند. وقتی که مردم سایت شما را در گوگل پیدا می کنند باید به سادگی بتوانند بفهمند که چه کاری انجام می دهید. نام شما باید بازتاب دهنده خدمات یا محصولات شما باشد.

 

طراحی

یک وبسایت با ظاهر جذاب قدم بعدی برای ساختن یک برند قوی است که معنیش این است که باید اندکی برایش هزینه کنید. افراد زیادی هستند که به ظاهر وبسایت اهمیت نمی دهند اما برای ساخت یک برند یک وبسایت با ظاهر خوب، یک لوگو و یک نام مناسب ضروری است.

وبسایت باید کاربرپسند باشد پس خود را به جای بازدیدکننده بگذارید و تجربه بودن در وبسایتتان را از دید یک بازدیدکننده بررسی کنید. آیا وبسایتتان به کندی بارگذاری می شود؟ آیا تبلیغات بیش از حد در وبسایت قرار داده شده است؟ آیا این تبلیغات آزار دهنده اند؟ آیا ترکیب رنگ سایت برای نگاه کردن آزار دهنده است؟ آیا تصاویر در جاهای مناسبی که باید قرار بگیرند قرار دارند؟ آیا ظاهر سایت به اندازه کافی متمایز از دیگر وبسایت ها هست؟ یا ظاهری شبیه به بسیاری از وبسایت های دیگر دارد؟ این ها پرسش هایی است که باید هنگامی که وبسایت خود را می بینید از خود بپرسید زیرا برای ساخت یک برند باید کاری کنید که مردم بخواهند وارد وبسایتتان شوند و ظاهر وبسایت از این نظر اهمیت بسیاری دارد.

 

سمبل/آیکون/لوگو

در این حین که وبسایت رشد پیدا می کند هدفتان باید این باشد که با یک تصویر شناخته شوید زیرا قدرتمندترین برندهای دنیا اینگونه ساخته شده اند، مانند نایک، اپل یا کوکاکولا. این سمبل می تواند یک تصویر باشد مانند نایک و اپل یا مانند کوکاکولا جلوه ای از یک نوشته که به شکلی وسیع شناخته شده است. کوکاکولا از روزی که تجارتش را شروع کرده لوگویش را تغییر نداده و با این که یک لوگوی متنی را انتخاب کرده است هر نوشته دیگری را که به حالت نوشته شدن لوگوی کوکاکولا بنویسند باز هم کوکاکولا را به خاطر انسان می آورد.

 

شعار/تکیه کلام

بیایید به شعارهای بعضی از معروف ترین برندها نگاهی بیاندازیم:

 

“Just do it.”

“Connecting People”

“Don’t be evil”

“Life’s Good.”

“I’m lovin’ it.”

این پنج شعار به ترتیب به این پنج شرکت متعلقند، نایک، نوکیا، الجی و مک دونالد. شاید واقعا نیازی به گفتن نبود، این شرکت ها به سادگی توسط شعارهایشان قابل شناسایی هستند که مزیت کوچکی نیست. آن ها کل برند خود را در چند کلمه خلاصه کرده اند که همه آن ها را می شناسند، چه در زمینه مرتبط با آن ها گفته شوند و چه در زمینه غیر مرتبط.

 چیزی که ممکن است در مورد پنج شعار یا تکیه کلام بالا توجه شما را به خود جلب کرده باشد این است که فقط یکی از آن ها " Connecting People " به گونه ای است که ممکن است بتوانید در مورد زمینه فعالیت شرکت حدسی بزنید و حتی همان حدس هم ممکن است درست نباشد. این مسئله چه چیزی را نشان می دهد؟ بله، واضح است که که این شعار ها در پیوستگی با باقی کارهای انجام شده در امر برندسازی است که کمک می کند این شعار را فراموش نکنید. مطمئنا لازم است که مرتبط بودن این شعار به شکلی مبهم باشد اما در انتخاب این شعار می توانید آزادانه خلاقیت به خرج دهید. حتی ممکن است بعضی ها بگویند که تضاد بین لوگو و عنوان و شعار چیزیست که باعث می شود شعار در خاطر بماند.  

 

محتوا

باید محتواهایی ایجاد کنید که برندتان را بازتاب دهد، این محتواها می توانند برای آموزش، فروش یا در زمینه های مختلف باشند. برند خود را می توانید به زمینه های نزدیک به کار خود تعمیم دهید اما تعمیم دادن آن به زمینه هایی که به کارتان نزدیک نیست کار درستی نیست.

 

شخصیت دهی

آخرین و شاید مهمترین کاری که در زمینه برندسازی باید انجام شود شخصیت سازی است. شخصیت دهی چیزیست که شما را از بقیه متمایز می کند. برای مردم شخصیت ها جذاب تر از تجارت ها هستند، به شرکت خود چهره ای بدهید و خواهید دید که خیلی زود موفقیت های بسیار بیشتری کسب می کنید.

صفحات اختصاصی

تبلیغات در بانک مشاغل اکسیر

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین مطالب، اطلاعیه ها، آگهی ها و... ایمیل خود را وارد کنید!

در مجموع

124856 ایمیل ثبت شده