Get Adobe Flash player
"به دنبال مشتری برای محصولات خود نباشید، به دنبال محصول برای مشتری های خود باشید."        ست گودین نویسنده و کارآفرین مشهور آمریکایی

مطالب تجاری مفید

محل واحدها بر روی نقشه

ورود/عضویت

برای مدیریت و ثبت واحدهای تجاری باید به سایت وارد شوید.

راهنمای بانک مشاغل اکسیر

جستجوی واحدهای تجاری

نام واحد:
زمینه فعالیت:
محصولات - خدمات:
آدرس واحد:
 

شرکت اطلس تکنیک

(سیستم های سرمایشی و گرمایشی)

شرکت نیک آسا ویژن

(عرضه محصولات پزشکی و سلامت)

مبلمان سعید

(انواع مبلمان خانگی و اداری)

شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت

(واردات، صادرات و ترخیص کالا)

شرکت کاوش ایستا پی

(پیمانکار تخصصی نیلینگ )

صنایع چوبی آوازه

(انواع مبلمان خانگی و مصنوعات چوبی)

در این مقاله به معرفی شرکت و برند پوما Puma و برند ها و شرکت های وابسته به کمپانی پوما می پردازیم.

برند پوما Puma

لوگوی شرکت پوما

تاسیس شده توسط

رودولف داسلر(Rudolf Dassler)

 

مالکیت پوما

شرکت PPR

 

معرفی برند پوما

پوما از ورزش شروع کرد و سپس به دنیای مد و سبک زندگی وارد شد. پوما به عنوان یکی از مطرح ترین برندهای دنیا در زمینه مد ورزشی محصولاتش را در زمینه های کفش، پوشاک و لوازم ورزشی عرضه می کند.

پوما در سال 1948 در شهر هرزوگن آوراخ آلمان، توسط رودولف داسلر به عنوان بخشی از تجارت خانوادگیشان که از سال 1924 آغاز شده بود،  تاسیس شد.امروزه پوما به یک شرکت بین المللی با بیش از 70 کارخانه تولیدی تبدیل شده است که محصولاتش را در بیش از 120 کشور دنیا عرضه می کند، بیش از 9000 کارمند دارد و دارای دفاتر مرکزی در هرزوگن آوراخ آلمان، بوستن، لندن و هنگ کنگ است.

تاریخچه

در شهر کوچک هزوگن آوراخ که در نزدیکی شهر نورنبرگ آلمان قرار دارد دو برادر آنچه را که بعدها به پایتخت اروپایی پوشاک ورزشی تبدیل شد را پایه گذاری کردند. پدرشان، کریستوف داسلر، کارگر یک کارخانه کفش بود و مادرشان پائولینا داسلر یک رختشورخانه کوچک داشت.در سن 15 سالگی رودولف داسلر کار کردن در همان کارخانه کفشی که پدرش در آن کار می کرد را آغاز کرد و به سرعت خوصیات یک کارآفرین را از خود بروز داد. او پر انرژی، با پشتکار و جاه طلب بود و پولی که به سختی بدست می آورد را به جای آنکه فورا خرج کند، پس اندازمی کرد. هر چند که او تا بعد از جنگ جهانی اول فرصتی برای آنکه در زمینه تجارت خودی نشان دهد بدست نیاورد. پس از جنگ رودولف داسلر اولین موقعیت های مدیریتی خود را در تجارت بدست آورد، ابتدا در یک کارخانه تولید چینی و سپس در یک عمده فروشی چرم در نورمبرگ.

در اوائل دهه 1920 میلادی رودولف داسلر تصمیم گرفت که به هرزوگن آوراخ برود و با برادرش در کار تجارت همکاری کند. شرکت آن ها که Gebrüder Dassler Schuhfabrik نام داشت در سال 1924 کفش و دمپایی تولید می کرد. رودولف  امور تجاری را به عهده داشت و آدولف امور فنی و تولید را بر عهده داشت.

در سال 1936 جسی اونز (Jesse Owens)، قهرمان آمریکایی-آفریقایی المپیک با پوشیدن کفش های تولید شده توسط برادران داسلر و بردن 4 مدال طلا، توجه عموم را به کمپانی برادران داسلر جلب کرد.

برادران داسلر از سراسر دنیا نامه هایی دریافت کردند و مربیان دیگر تیم های ملی به کفش های آن ها علاقه نشان می دادند. تجارت آن ها با سرعتی انفجاری رشد پیدا کرد و برادران داسلر تا پیش از شروع جنگ جهانی دوم سالانه 200 هزار جفت کفش به فروش رساندند.

3 سال بعد جنگ جهانی دوم آغاز شد. با این که در طول جنگ برادران داسلر دلایل زیادی برای متوقف کردن کار داشتند اما این رویداد بزرگ و تکان دهنده نبود که پایان کار ناگهانی شرکت تولید کفش برادران داسلر را رقم زد، این واقعه یک جنگ خانگی و از نوع دیگری بود. در سال 1948 دو برادر پس از یک مشاجره شدید دیگر با هم حرف نزدند. شرکت آن ها به دو شرکت جدید تقسیم شد: آدولف داسلر تجارت خود را با نام آدیداس شروع کرد که ترکیبی از نام مستعارش Adi و سه حرف اول نام خانوادگی یعنی Das بود. رودولف داسلر هم فروشگاه خودش را باز کرد و نام آن را رودا (Ruda) گذاشت که از Ru دو حرف اول نامش و Da دو حرف اول نام خانوادگیش ایجاد شده بود. دو برادر به رقیب تبدیل شدند.

تعدادی از ورزشکارانی که در سطح جهانی معروف بودند، به ویژه دوندگان و بازیکنان فوتبال به برند نوپای پوما کمک کردند که در بین مردم مورد پذیرش قرار بگیرد. در سال 1950 در اولین مسابقه بین المللی فوتبال پس از جنگ جهانی دوم چندین بازیکن آلمانی کفش های "Atom" پوما را پوشیدند. بازی های المپیک سال 1952 هلسینکی برای پوما یک موفقیت ویژه بود و راه بازارهای بریتانیا را برای این شرکت جوان باز کرد. کمیته المپیک آمریکا در سال 1952 و مجددا در سال 1956، پوما را تامین کننده رسمی کفش هایش کرد. در سال 1952 تیم دوی 400 متر گروهی زنان آمریکا، در حالی که کفش های پوما را به پا داشتند مدال طلای المپیک را بدست آوردند.همچنین تصویر پوما توسط ستاره در حال اوج گیری فوتبال، پله، "پادشاه استادیوم" برزیلی که به کفش های "King" پوما علاقه داشت در همه جای دنیا به نمایش گذاشته می شد. پس از مقداری مشکلات و سختی های اولیه، صادرات کمپانی رو به رشد و رونق پیدا کردن رفت. محموله های کفش های پوما به 55 کشور در 5 قاره ارسال می شدند. اولین خط تولید تحت لیسانس در استرالیا افتتاح شد. در سال 1959 رودولف داسلر، همسر و دو پسرش آرمین(Armin) و گرد(Gred) را در شرکت پوما شریک خود کرد. در سال 1962 کفش های پوما به حدودا 100 کشور در سراسر دنیا ارسال می شدند.

یک ویژگی دیگر پوما خلاقیت و نوآوری در محصولاتش بود. در سال 1960 پوما یک تکنولوژی جدید برای کفش های فوتبالش معرفی کرد، استفاده از ولکانیزاسیون(جوش دادن با حرارت زیاد) برای متصل کردن رویه کفش به کفه. بزودی از این تکنولوژی برای تولید 80 درصد همه کفش های فوتبال استفاده شد. همچنین در اوایل دهه 1960 میلادی پوما کفش های مخصوص دویدن با کفه منحصر به فردی را ساخت که کاملا حرکات طبیعی پا را پشتیبانی و حمایت می کرد و بر اساس آخرین تحقیقات پزشکی آن زمان بود. در اواخر دهه 1960 میلادی پوما اولین شرکتی بود که کفش های ورزشیش را با بند های مارک Velcro عرضه کرد.

رودولف داسلر در سال 1974 درگذشت و پسرش آرمین ای. داسلر که از اوایل دهه 1960 مدیریت اولین زیرمجموعه خارجی پوما در سالزبورگ استرالیا را بر عهده داشت جای او را گرفت. 12 سال بعد سهام پوما عمومی شد و نامش به Puma AG Rudolf Dassler Sport تغییر پیدا کرد.

در طول دهه 70 و 80 میلادی ورزشکاران معروف جهان محصولات پوما را پوشیدند. دوایت استونز (Dwight Stones) قهرمان پرش ارتفاع از سال 1973 تا 1976 سه بار رکورد جهان را در حالی که کفش های پوما را به پا داشت، شکست.

در سال 1991 گروه تجاری سوئدی Proventus AB تمام سهام عمومی پوما که برای فروش در فرانکفورت و مونیخ عرضه شده بود را خرید. سال 1991 شاهد بنیان گذاشته شدن Puma International بود، یک کمپانی مالکیت برای بخش های پوما در شرق دور، استرالیا، اسپانیا، فرانسه، اتریش و آلمان که به صورت مراکز سوددهی مستقل سازماندهی شده بودند. بر خلاف کارنامه برجسته و موفق شرکت پوما، سوددهیش تا اوایل دهه 1990 دائما رو به کاهش بود. تا سال 1994 اوضاع پوما به همین شکل بود تا اینکه پوما دوباره وارد سوددهی شد و سهام داران برای اولین بار در سال 1996 سود سهام خود را دریافت کردند.

در سال 1993 چشم نداز پوما آینده روشنی را نوید نمی داد. شرکت برای تقریبا یک دهه در شرایط بحرانی بسر می برد. در سال 1992 کمپانی مادر Proventus افزایش سرمایه ای به میزان 50 میلیون مارک آلمان را در اختیار پوما که به شدت به این پول نیاز داشت قرار داد. با این وجود کمپانی در یک بازار راکد که چرخه تولید محصولات را کوتاه می کرد رقابت می کرد و این باعث افزایش هزینه های تحقیق، توسعه و بازاریابی می شد، همچنین ضررهایی که به خاطر کاهش قیمت متناوب مدل های قدیمی به وجود می آمد. با این که پوما از لحاظ شناخته شده بودن نام برند، امتیاز بالایی داشت، به این دلیل که در دهه 80 نیمی از کل فروشش را با کفش هایی که در رنج پایین قیمت قرار داشتند انجام داده بود اکنون با وجهه ای که با عنوان برندی با محصولات ارزان قیمت پیدا کرده بود در کشمکش بود. پوما هم مانند رقیبش آدیداس کوشید که برای رسیدن به موفقیت هدفش را ترک کردن بازارهای محصولات با قیمت پایین که سود محدودی را ارائه می داد و ورود به بازار محصولات گرانقیمت که قلمرو سنتی ابر شرکت هایی مانند نایک و ریبوک بود، قرار دهد. اما شاید برای این کار دیر شده بود، این استراتژی در ابتدا با کاهش چشمگیر فروش و سهم از بازار نتیجه داد.آنچه که به مشکلات شرکت می افزود این حقیقت بود که معرفی موفقت آمیز کفش های نوآورانه Puma Disc System در سال 1992 تعهدی پر هزینه برای پوما بود. در سال 1993 به وضوح مشخص بود که پوما به مدیریت جدیدی نیاز دارد.

پیوستن یوخن زیتس (Jochen Zeitz) که 30 سال سن داشت  به پوما روزهای بهتری را برای این شرکت رقم زد. قرارداد زیتس در ماه اکتبر 2007 برای مدت 4 سال بیش از مدت پیش بینی شده و تا سال 201 و2 تمدید شد.

یک سال پس از آن که زیتس مدیر عامل شرکت پوما شد، این شرکت اولین سود خود از زمان نخستین عرضه عمومی سهامش در سال 1986، به مبلغ 25 میلیون مارک آلمان، را بدست آورد.تحت رهبری زیتس شرکت پوما یک "برنامه شایسته سالاری" زیربنایی و بازار-محور را به اجرا درآورد که شامل کاهش هزینه های سخت گیرانه و اقداماتی در جهت سازماندهی مجدد شرکت بود.

سال 1996 سال پایان بازسازی هایی بود که پوما از سال 1993 آغاز کرده بود. پس از این دوره پوما وارد دوره ای از معاهدات جدید و سرمایه گذاری های بیشتر در بازارهای بین المللی و خلق محصولات جدید شد. برای اولین بار از زمانی که سهام پوما به صورت عمومی عرضه شد پس از 3 سال که شرکت موفق شد هر سال رکورد فروش سال پیش خود را بشکند سهامداران در سال 1996 بابت سهام خود سود دریافت کردند.

در نیمه دوم دهه 90 پوما به فعالیت های بین المللیش شدت بخشید. در سال 1997 یک زیرمجموعه جدید از پوما به نام Puma Italia S.r.l فعالیتش را آغاز کرد. دو سال بعد پوما زیرمجموعه جدیدی به نام Puma UK را افتتاح کرد. با این حال مهمترین بازار استراتژیک برای پوما ایالات متحده بود. در سال 1997 پوما 80 درصد از فروشش را در بیرون از آلمان انجام داد و فقط 20% در آلمان. اگر فروش محصولات تحت لیسانس را هم محاسبه کنیم این میزان به 10 درصد کاهش می یافت. جایگاه پوما بویژه در ژاپن مستحکم بود، جایی که 10 درصد از کل درآمد فروش محصولات تحت لیسانس بدست می آمد. بعد از بستن چندین قرارداد با ورزشکاران آمریکایی، قطعا به نظر می رسید که در سال 1999 این استراتژی در حال نتیجه دادن است، در این سال فروش پوما در ایالات متحده 60 درصد افزایش یافت، علاوه بر آن به نظر می رسید که پوما جایگاه خوبی را در آینده خواهد داشت.

پوما در سال 2006 با موفقیت اسپانسری تیم ملی ایتالیا در مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2006 را بدست آورد و تولید و تبلیغات روی لباس این تیم در اختیار پوما قرار گرفت. همکاری با بی ام دبلیو و فراری برای تولید Puma-Ferrari  و Puma-BMW به موفقیت این هدف کمک کرد.

در فوریه 2007 پوما گزارش داد که سودش در سه ماهه آخر سال 2006 با 26 درصد کاهش به 32.8 میلیون پوند رسیده است (معادل 43 میلیون دلار یا 22 میلیون پوند). قسمت عمده این کاهش سود به دلیل هزینه های بالایی بود که پوما برای توسعه اش کرده بود و فروش پوما در حقیقت با یک سوم افزایش به 480.6 میلیون یورو رسیده بود.

در اوایل ماه آوریل 2007 سهام پوما 29.25 یورو به ازای هر سهم یا معادل 10 درصد با قیمت 315.24 یورویی به ازای هر سهم، سود کرد. در 10 آوریل 2007 شرکت فرانسوی Pinault-Printemps-Redoute ا(PPR)  مالک برند گوچی اعلام کرد که 27 درصد از سهام پوما را خریده است که راه را برای خرید کامل پوما هموار کند.این قرارداد ارزش پوما را 5.3 میلیارد دلار تخمین زده بود. شرکت PPR اعلام کرد که کسب مالکیت پوما را "دوستانه" به دست خواهد آورد و ارزش هر سهم پس از کسب مالکیت بخش کوچکتر شرکت، 330 یورو به ازای هر سهم خواهد بود. هیئت مدیره پوما از این حرکت تقدیر کرد و اعلام کرد که این معامله منصفانه است و متناسب با خواست شرکت پوما. در 17 جولای 2007 شرکت PPR معادل 62.1 درصد از سهام پوما را در اختیار داشت.

با این که عمده سهام پوما در اختیار شرکت PPR است این شرکت یک شرکت مستقل باقی مانده است.

صفحات اختصاصی

تبلیغات در بانک مشاغل اکسیر

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین مطالب، اطلاعیه ها، آگهی ها و... ایمیل خود را وارد کنید!

در مجموع

124859 ایمیل ثبت شده